Saphenion®: Interessante Patientengeschichten beim Venenkleber

Saphenion®: Interessante Patientengeschichten beim Venenkleber – Unser aktueller Vortrag auf der Tagung der Deutschen Venenspezialisten

Saphenion®: Interesting patient stories about vein glue – Our current presentation at the conference of German vein specialists

Saphenion®: Interessante Patientengeschichten beim Venenkleber – diese Geschichten sind bereits mehrfach zur Vortrag gekommen. Nunmehr waren wir auf Einladung der Fa. Medtronic zum DGP -Kongreß nach Hannover eingeladen worden, um in der Jubiläumssitzung “ 10 Jahre Venenkleber VenaSeal®“ über aktuelle Patientenerfahrungen zu berichten.

Saphenion®: Interesting patient stories about vein glue – these stories have already been presented several times. At the invitation of Medtronic, we have now been invited to the DGP Congress in Hanover to report on current patient experiences at the anniversary meeting „10 years of vein glue VenaSeal®“.

In den letzten 10 Jahren haben wir in 2466 Fällen die V. saphena magna, in 949 Fällen die V. saphena parva, in 177 Fällen die VSAL, in 114 Fällen die VSAM, in 55 Fällen die V. femoropoplitea, in 5 Fällen die Giacomini – Vene und in 7 Fällen wurden die Perforansvenen nur mit dem Venenkleber behandelt.

Das Alter der Patienten lag zwischen 13 und 94 Jahren.

Eine Stammvene wurde in 491 Fällen behandelt, zwei Stammvenen gleichzeitig in 1000 Fällen, drei Stammvenen in 304 Fällen, 4 Stammvenen in 76 Punkten, 5 Stammvenen in 10 Fällen, zwei Patienten mit 6 Stammvenen und eine Anyrose behandelt eine Sitzung (Gesamtzahl 1880 Patienten). In 45 Fällen behandelten wir gleichzeitig auch Beingeschwüre – diese heilten zwischen 2 und 16 Wochen vollständig ab. Wir behandelten auch Patienten mit HIV, Parkinson/Epilepsie, Covid-19 (47), Multiallergien oder Hepatitis ohne klinische Nachwirkungen.

Fast alle Patienten erhielten eine Analgosedierung, in 310 Fällen fand keine Sedierung statt (16,6 % aller Patienten). Eine Patientin setzte sich selbst eine Schmerzakupunktur, ein Patient hatte ein eigenes Sauerstoffgerät in den OP mitgebracht.

Wir sahen die Notwendigkeit einer postoperativen Kompressionsstrumpftherapie nur bei 2 % unserer Patienten. Eine adjuvante Sauerstoff – Mehrschritt – Therapie (SMT) wurde bei 271 Patienten innerhalb von 22 Monaten eingesetzt.

In the last 10 years, we have found the great saphenous vein in 2466 cases, the small saphenous vein in 949 cases, the VSAL in 177 cases, VSAM in 114 cases, the femoropopliteal vein in 55 cases, the Giacomini vein in 5 cases and in 7 cases the perforator veins are treated with the vein glue alone. 

The age of the patients ranged from 13 to 94 years

One truncal vein was treated in 491 cases, two truncal veins simultaneously in 1000 cases, three truncal veins in 304 cases, 4 truncal veins in 76 points, 5 truncal veins in 10 cases, two patients with 6 truncal veins, and one aneurysm treated in one session (total number 1880 patients). In 45 cases, we also treated leg ulcers simultaneously – these healed completely between 2 and 16 weeks. We also treated patients with HIV, Parkinson’s / epilepsy, Covid-19 (47), multi-allergies, or hepatitis without clinical after effects. 

Almost all patients received analgosedation, in 310 cases no sedation(16.6%). One patient used pain acupuncture, one patient used an oxygen device. 

We saw the need for post-operative compression stocking therapy in only 2% of our patients. Adjuvant SMT – therapy was performed in 271 patients within 22 months.

Saphenion®: Interessante Patientengeschichten beim Venenkleber – unsere erste Patientengeschichte

Saphenion®: Interesting patient stories about vein glue – our first patient story

Saphenion®: Interessante Patientengeschichten beim Venenkleber – unser Schwergewicht unmittelbar nach der VenaSeal®-Therapie an 4 Stammkrampfadern gleichzeitig.

Wir möchten im Folgenden 2 Patientengeschichten vorstellen, die kontrastreicher nicht sein könnten. In einem Fall wurde ein massiv übergewichtiger, herzkranker und mit mehrfachen Beinvenenthrombosen belasteter 55 – jähriger Mann mittels Venenkleber therapiert. Im zweiten Fall wurde ein junger Mann, schlank, sportlich und Solotänzer am Michailowskie – Theater in St. Petersburg mittels VenaSeal® Kleber ebenfalls an Krampfadern behandelt.

Unser 55-jähriger Patient war fettleibig, wog 173 kg und war 180 cm groß. BMI 54,6. Multiple Perikarditis und Perikardektomie, Zustand nach Thrombose rechter Unter-/ Oberschenkel. Bekannte Varikose-Familiengeschichte, Xarelto-Therapie. Subjektiv Ruhekrämpfe auf beiden Seiten und massives Anschwellen der Unterschenkel und Sprunggelenke sowie massive Wassereinlagerungen.

Klinisch zeigte sich ein massives Lipödem und Lymphödem in beiden Beinen, eine massive Seitenastvarikose an beiden Beinen und Ulcera crures (offenes Bein) am rechten Unterschenkel.

Die Farbduplex – Ultraschalluntersuchung der Venen zeigt beidseitig eine massive Stammvarikose der Vena saphena magna und V. saphena parva, der Durchmesser der Venen lag bei 0,7 – 1,2 cm, dazu fanden sich massive ödematöse Ablagerungen im Fettgewebe des Unterschenkels. Wir stellten die Indikation zur Therapie aller 4 Stammvenen simultan in einer Sitzung.

In the following, we would like to present 2 patient stories that could not be more contrasting. In one case, a massively overweight 55-year-old man with heart disease and multiple venous thromboses in his legs was treated with vein glue. In the second case, a young man, slim, athletic, and a solo dancer at the Michalsky Theater in St. Petersburg was also treated for varicose veins using VenaSeal® vein glue.

Our 55 – year old patient was obese, weighing 173 kg and 180 cm tall. BMI 54,6. Multiple pericarditis and pericardectomy, status post thrombosis right lower / upper leg. Known family history of varicosis, Xarelto therapy. Subjectively rest cramps on both sides and a tendency to swell, massive water retention.

Clinically massive lipedema and lymphedema in both legs, massive side branch varicosis on both sides, and ulcera cruris on the right lower leg 

Color duplex of veins shows a massive truncal varicosis of GSV and SSV on both sides, the diameter of the veins 0.7 – 1.2 cm, massive edematous deposits in the fatty tissue us. Indication for therapy of all 4 truncal veins simultaneously.

Saphenion®: Interessante Patientengeschichten beim Venenkleber – simultane Stammkrampfadern an 4 Venen

VenaSeal® ist eine der endovenösen Techniken mit einer hohen Behandlungseffektivität und gleichen Qualitätsstandards , die bei den anderen endovenösen kathetergestützten Behandlungsoptionen (Laser, Radiowelle) gelten.

VenaSeal® ist sicher bei der Behandlung aller Stammvenen bis zu einem Durchmesser von 1,5 – 1,8 cm, größere Durchmesser sind auch mit hoher Effektivität behandelbar. VenaSeal® wird jetzt auch erfolgreich bei Perforationsvenen eingesetzt. Wir empfehlen zusätzlich auch eine Versiegelung für ektatische Venen (über 1,5 cm), Aneurysmen und postphlebitische (post entzündliche) Saphena-Venen. VenaSeal® ist die Therapie der ersten Wahl für Stammvenen am Unterschenkel (z.B.: Vena saphena parva).

VenaSeal® ist der teuerste endovenöse Eingriff an den Stammkrampfadern, aber die in jedem Fall mögliche gleichzeitige Behandlung von mehreren Stammvenen in einer Sitzung senkt die Kosten im Vergleich zur klassischen radikalen chirurgischen Therapie und den thermischen Katheterverfahren erheblich!

Die Verschlussrate von VenaSeal® im Vergleich zum Laser oder zur Radiofrequenztherapie ist besser (> 96 % Verschlusseffektivität über 10 Jahre!).

VenaSeal® is one of the endovenous techniques with a high level of effectiveness and quality standards that are similar to those of other treatment options. 

VenaSeal® is safe in the treatment of all truncal veins up to a diameter of1.5 – 1.8 cm; larger diameters are possible. VenaSeal® is now also being used successfully for perforating veins. We also recommend sealing for ectatic veins (over 1.5 cm), aneurysms, and postphlebitic saphenous veins. VenaSeal® is the first choice therapy for truncal veins in the lower leg.

VenaSeal is the most expensive endovenous procedure one saphenous vein, but the simultaneous treatment of more truncal veins lowers the costs compared to classic radical surgical therapy. 

The closure rate of VenaSeal® to radiofrequency therapy is equal to or better (> 96% over 10 years!).

Saphenion®: Interessante Patientengeschichten beim Venenkleber – Ultraschall nach dem Venenkleber simultan an 4 Stammvenen

Saphenion®: Interessante Patientengeschichten beim Venenkleber – unsere zweite Patientengeschichte

Saphenion®: Interesting patient stories about vein glue – our second patient story

Saphenion®: Interessante Patientengeschichten beim Venenkleber – Viktor Lebedev unmittelbar nach der VenaSeal®-Therapie

Saphenion®: Interessante Patientengeschichten beim Venenkleber – Viktor Lebedew, geboren in St. Petersburg, Absolvent der Ballettakademie Vaganova trat 2010 im selben Jahr in das Michailowski-Ballett ein. Als Student erhielt er ein Stipendium der Farukh Ruzimatov Foundation. Für seine künstlerischen Leistungen wurde er bei internationalen Ballettwettbewerben in Krasnojarsk und St. Petersburg ausgezeichnet. Am Michailowski-Theater umfasst sein Repertoire Hauptrollen in den Filmen „Corsair“, „Schwanensee“, „Giselle“, „La Fille Times Gardée“, „La Sylphide“, „La Bayadere“, „Don Quixote“, „Cipollino“ und „Flames of Paris“, „A Class Concert“ und die Produktion von „Nacho“ Duato Dornröschen, Der Nussknacker ohne Worte, Duende, Vorspiel und Pluralität, Formen der Stille und Leere.

Saphenion®: Interesting patient stories about vein glue– Viktor Lebedew – born in St. Petersburg, graduated from the Ballet Academy. Vaganova entered the Mikhailovsky Ballet in 2010 in the same year. As a student, he received a grant from the Farukh Ruzimatov Foundation. He was honored for his artistic achievements at international ballet competitions in Krasnoyarsk and St. Petersburg. At the Mikhailovsky Theater, his repertoire includes leading roles in the films Corsair, Swan Lake, Giselle, La Fille Times Gardée, La Sylphide, La Bayadere, Don Quixote, Cipollino and Flames of Paris, „A Class Concert, and production of Nacho Duato’s SleepingBeauty, The Nutcracker without words, Duende, prelude and plurality, forms of silence and emptiness.

Saphenion®: Interessante Patientengeschichten beim Venenkleber – Interview mit Viktor Lebedew

Balletttänzer Viktor Lebedew entschied sich sehr schnell. An einem Sonntag aus Japan in Berlin angekommen, Montags dann bei Saphenion® zur Voruntersuchung und dann am gleichen Tag noch das linke Bein mit einer Stammvaricosis der Vena saphena magna behandelt. Bei Viktor wurde diese Diagnose eine Saphena magna – Varikose bereits in St. Petersburg bei einer Voruntersuchung diagnostiziert. Wir führten also gleich am Montag nach Diagnosestellung die VenaSeal®-Therapie am li. Bein durch. Viktor wollte während der Kathetertherapie Ballettmusik als musikalische Begleitung hören. Und so wurde seine Stammkrampfader verklebt, während aus dem Lautsprecher „Schwanensee“ ertönte. Am 5. Dezember, 3 Tage nach der Behandlung mit VenaSeal®, tanzte Viktor als Solotänzer am Michailowski – Theater dann die Premiere von „Eugen Onegin“!

Ballet dancer Viktor Lebedew – It went very quickly – arrived in Berlin from Japan on Sunday, on Monday for a preliminary examination at Saphenionandthenimmediately on the left. Leg varicose veins treated. Viktor had a truncal varicosis of GSV. This had already been diagnosed in St. Petersburg. We’ll be leading on December 2nd. – Monday morning – a therapywiththeVenaSeal – vein glue. Viktor wanted ballet music as musical accompaniment. And so his truncal varicose vein was sealed together while „Swan Lake“ sounded. On December 5th, 3 days after the treatment with VenaSeal, Viktor had another ballet performance premiere„Eugen Onegin“!

Video + Fotos: Utzius

Gemälde: Karl Kunz, Kunsthalle Kühlungsborn

Papers / Links:

Almeida JI, Murray SP, Romero ME. Saphenous vein histopathology 5.5 years after cyanoacrylate closure. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord. 2020 Mar;8(2):280-284. doi: 10.1016/j.jvsv.2019.04.014. Epub 2019 Jul 4. PubMed PMID: 31281102.

Chan YC, Law Y, Cheung GC, Ting AC, Cheng SW. Cyanoacrylate glue used to treat great saphenous reflux: Measures of the outcome. Phlebology. 2017 Mar;32(2):99-106. doi: 10.1177/0268355516638200. Epub 2016 Jul 9. PubMed PMID: 27052039.

Chan SSJ, Yap CJQ, Tan SG, Choke ETC, Chong TT, Tang TY. The utility of endovenous cyanoacrylate glue ablation for incompetent saphenous veins in the setting of venous leg ulcers. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord. 2020 Mar 20. PII: S2213-333X(20)30100-1. doi: 10.1016/j.jvsv.2020.01.013. [Epub ahead of print] PubMed PMID: 32205130.

Cho S, Park HS, Lee T, Byun SJ, Yun WS, Yang SS, Kim H, Kim WS, Joh JH, Jung IM. CASS (CyanoAcrylate closure versus Surgical Stripping for incompetent saphenous veins) study a randomized controlled trial comparing clinical outcomes after cyanoacrylate closure and surgical stripping for the treatment of incompetent saphenous veins. Trials. 2020 Jun 3;21(1):460. doi: 10.1186/s13063-020-04393-0. PMID: 32493398; PMCID: PMC7268719.

Gibson K, Ferris B. Cyanoacrylate closure of incompetent great, small, and accessory saphenous veins without the use of post-procedure compression: Initial outcomes of a post-market evaluation of the VenaSeal System (the WAVES Study). Vascular. 2017 Apr;25(2):149-156. doi: 10.1177/1708538116651014. Epub 2016 Jul 9. PubMed PMID: 27206470.

Gibson K, Morrison N, Kolluri R, Vasquez M, Weiss R, Cher D, Madsen M, Jones A. Twenty-four month results from a randomized trial of cyanoacrylate closure versus radiofrequency ablation for the treatment of incompetent great saphenous veins. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord. 2018 Sep;6(5):606-613. doi: 10.1016/j.jvsv.2018.04.009. Epub 2018 Jun 15. PubMed PMID: 29914814.

Jones AD, Boyle EM, Woltjer R, Jundt JP, Williams AN.J Vasc Surg Cases Innov Tech. 2019 Aug 7;5(3):372-374. doi: 10.1016/j.jvscit.2019.05.004. eCollection 2019 Sep.PMID: 31440717 

Jones AD, Boyle EM, Woltjer R, Jundt JP, Williams AN. Persistent type IV hypersensitivity after cyanoacrylate closure of the great saphenous vein. J Vasc Surg Cases Innov Tech. 2019 Aug 7;5(3):372-374. doi: 10.1016/j.jvscit.2019.05.004. eCollection 2019 Sep. PubMed PMID: 31440717; PubMed Central PMCID: PMC6699189.

Kiguchi MM, Reynolds KB, Cutler B, Tefera E, Kochubey M, Dirks R, Abramowitz SD, Woo EY, O’Banion LA. The need for perforator treatment after VenaSeal and ClosureFast endovenous saphenous vein closure in CEAP 6 patients. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord. 2021 Jun 7:S2213-333X(21)00295-X. doi: 10.1016/j.jvsv.2021.04.020. Epub ahead of print. PMID: 34111593.

Kolluri R, Chung J, Kim S, Nath N, Bhalla BB, Jain T, Zygmunt J, Davies A. Network meta-analysis to compare VenaSeal with other superficial venous therapies for chronic venous insufficiency. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord. 2020 Feb 13. PII: S2213-333X(19)30702-4. doi: 10.1016/j.jvsv.2019.12.061. [Epub ahead of print] Review. PubMed PMID: 32063522.

Nasser H, Ivanics T, Shakaroun D, Lin J. Severe phlebitis-like abnormal reaction following great saphenous vein cyanoacrylate closure. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord. 2019 Jul;7(4):578-582. doi: 10.1016/j.jvsv.2019.03.010. Epub 2019 May 8. PubMed PMID: 31078516. 

Navarro-Triviño FJ, Cuenca-Manteca J, Ruiz-Villaverde R. Allergic contact dermatitis with systemic symptoms caused by VenaSeal. Contact Dermatitis. 2020 Mar;82(3):185-187. doi: 10.1111/cod.13431. Epub 2019 Nov 15. PubMed PMID: 31674037.

Park I. Successful use of VenaSeal system for the treatment of large great saphenous vein of 2.84-cm diameter. Ann Surg Treat Res. 2018 Apr;94(4):219-221. doi: 10.4174/astr.2018.94.4.219. Epub 2018 Mar 26. PubMed PMID: 29629358; PubMed Central PMCID: PMC5880981.

Park I. Initial Outcomes of Cyanoacrylate Closure, VenaSeal System, for the Treatment of the Incompetent Great and Small Saphenous Veins. Vasc Endovascular Surg. 2017 Nov;51(8):545-549. doi: 10.1177/1538574417729272. Epub 2017 Oct 2. PubMed PMID: 28969499.

Park I, Kim D. Correlation Between the Immediate Remnant Stump Length and Vein Diameter After Cyanoacrylate Closure Using the VenaSeal System During Treatment of an Incompetent Great Saphenous Vein. Vasc Endovascular Surg. 2019 Oct 3:1538574419879563. doi:10.1177/1538574419879563. [Epub ahead of print] PubMed PMID: 31581906.

Shaĭdakov EV, Mel’tsova AZ, Porembskaia OI, Kudinova EA, Korzhevskiĭ DÉ, Kirik OV, Sukhorukova EG. [Experience with using cyanoacrylate glue in endovascular treatment of varicose veins]. Angiol Sosud Khir. 2017;23(4):62-67. Russian. PubMed PMID: 29240057.

Lam YL, De Maeseneer M, Lawson J, De Borst GJ, Boersma D. Expert review on the VenaSeal® system for endovenous cyanoacrylate adhesive ablation of incompetent saphenous trunks in patients with varicose veins. Expert Rev Med Devices. 2017 Oct;14(10):755-762. doi: 10.1080/17434440.2017.1378093. Review. PubMed PMID: 28892412.

Lane TR, Kelleher D, Moore HM, Franklin IJ, Davies AH. Cyanoacrylate glue for the treatment of great saphenous vein incompetence in the anticoagulated patient. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord. 2013 Jul;1(3):298-300. doi: 10.1016/j.jvsv.2012.09.007. Epub 2013 Feb 15. PubMed PMID: 26992590.

Morrison N, Gibson K, McEnroe S, Goldman M, King T, Weiss R, Cher D, Jones A. Randomized trial comparing cyanoacrylate embolization and radiofrequency ablation for incompetent great saphenous veins (VeClose). J Vasc Surg. 2015 Apr;61(4):985-94. doi: 10.1016/j.jvs.2014.11.071. Epub 2015 Jan 31. PubMed PMID: 25650040.

Morrison N, Gibson K, Vasquez M, Weiss R, Jones A. Five-year extension study of patients from a randomized clinical trial (VeClose) comparing cyanoacrylate closure versus radiofrequency ablation for the treatment of incompetent great saphenous veins. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord. 2020 Mar 20. PII: S2213-333X(20)30105-0. doi: 10.1016/j.jvsv.2019.12.080. [Epub ahead of print] PubMed PMID: 32205125.

O’Banion LA, Reynolds KB, Kochubey M, Cutler B, Tefera EA, Dirks R, Kiguchi MM. Treatment of superficial venous reflux in CEAP 6 patients: a comparison of cyanoacrylate glue and radiofrequency ablation techniques. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord. 2021 Jan 13:S2213-333X(21)00001-9. doi: 10.1016/j.jvsv.2020.12.082. Epub ahead of print. PMID: 33453440.

Park I. Human Saphenous Vein Histopathology 2 Years After Cyanoacrylate Closure Using the VenaSeal™ System. Ann Vasc Surg. 2021 Feb;71:534.e17-534.e21. doi: 10.1016/j.avsg.2020.09.017. Epub 2020 Sep 16. PMID: 32949737.

Tang TY, Yap CJQ, Chan SL, Soon SXY, Yap HY, Lee SQW, Choke ETC, Chong TT. Early results of an Asian prospective multicenter VenaSeal real-world postmarket evaluation to investigate the efficacy and safety of cyanoacrylate endovenous ablation for varicose veins. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord. 2021 Mar;9(2):335-345.e2. doi: 10.1016/j.jvsv.2020.03.020. Epub 2020 May 7. PMID: 32387378.

Watts TJ, Thursfield D, Haque R. Allergic contact dermatitis caused by VenaSeal tissue adhesive. Contact Dermatitis. 2019 Jun;80(6):393-395. doi: 10.1111/cod.13206. Epub 2019 Jan 30. PubMed PMID: 30582174.

http://www.bundesaerztekammer.de/fileadmin/user_upload/downloads/pdf-Ordner/GOAE/endovenoese_Radiofrequenzobliteration.pdf

Zierau UT: 10 years VenaSeal® – Our long-time experiences with vein glueAmerican Journal of Surgery and Clinical Case Reports (ISSN 2689-8268) 

Zierau UT and Lahl W: Recurrence Discussion in Varicose Veins Therapy – A Critical Examination of the Vein Stump discussion; J. Vasc. Endovasc. Therapy 2019, Vol.4 No.2:13

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