Saphenion®: Arteriovenöse Ulcera – Therapie mit VenaSeal®
Saphenion®: Arteriovenöse Ulcera – Patienten die unter einem gemischten arterio-venösen Ulcus cruris leiden, verweilen oft lange erfolglos in der Behandlung in Praxen oder auch Kliniken. Oft bleiben monate- oder gar jahrelange Therapieversuche frustran für Arzt und Patient. Die Crux liegt leider auch heute noch in dem Kardinalsfehler, das die Wunde oft als rein äußerliches Problem gesehen wird, und eine Gefäßdiagnostik der Arterien und Venen erst am Ende der Diagnostikkette hängt.
Lange Zeit vergeht mit der konservativen Therapie mit diversen Salben, Wundauflagen etc. ohne die Grunderkrankungen, die zum Ulcus geführt haben, zu berücksichtigen.
Das spezifische Problem beim Ulcus mixtum besteht im Fehlen einer spontanen Heilungstendenz bzw. in den gegensätzlichen Therapieansätzen für den arteriellen Anteil der Erkrankung und den venösen Part.
Auch die Autoren sind mit diesem Paradigma der Gefäßchirurgie ausgebildet worden und haben dies jahrelang auch so praktiziert.
Mit unserer Veröffentlichung im HSOA Journal 2020 brachen auch wir mit der fachlichen Tradition. Wir haben mit dem nonthermalen, nontumescenten und nonkompression System VenaSeal® ein Therapieverfahren zur Verfügung, mit dem venöse Ursachen der arteriovenösen Ulcera vor oder zeitgleich zur Sanierung der Becken -/ Beinarterien therapiert werden können.
Saphenion®:Arteriovenöse Ulcera – Arteriovenous Ulcers: What is the current therapy for the ulcer mixtum?
Patients suffering from mixed atherosclerotic leg ulcers often linger long unsuccessful in the treatment of medical specialists in praxis or hospital. Often months or even years of therapy attempts remain frustrating for doctors and patients. Unfortunately, The crux is still in the cardinal error, the wound is often seen as a purely external problem, and vascular diagnosis of the arteries and veins depends only on the end of the diagnostic chain.
A long time passes with conservative therapy with various ointments, wound dressings, etc. without the basic illnesses, which led to the Ulcus, to consider.
The specific problem with the Ulcus mixtum is the lack of a spontaneous healing tendency or the opposite treatment approaches for the arterial portion of the disease and the venous part.
The basic principle of therapy is still today the primacy of arterial rehabilitation. A venous restoration as a first therapeutic measure is taboo since in all common procedures (stripping, laser, radio wave, SONOVEIN, microfoam) post-operative compression therapy is necessary. However, this is completely contraindicated in the presence of an arterial circulatory disorder. A venous restoration after the opening of the beck arteries/leg arteries is common in only a few cases. At most, compression therapy is recommended.
The specific problem with Ulcus cruris mixtum is the lack of a spontaneous healing tendency or the opposite treatment approaches for the arterial part of the disease and the venous part.
The author, too, was trained with this paradigm of vascular surgery and has practiced this for years.
With our publication in the HSOA Journal, we are breaking with the technical tradition. With the non-thermal, non-tumescent, and non-compression system VenaSeal, we have a therapy available that can be used to treat venous causes of arteriovenous ulcers before or at the same time as rehabilitating the pelvic / leg arteries.
Saphenion®: Arteriovenöse Ulcera – Jacques Stotzem zum Konzert in Kühlungsborn an der Ostsee
Photos / Video: Utzius